Crònica legislativa de Galícia. Primer semestre de 2021. 'El Parlament revifa amb la llengua atrapada en la inacció administrativa

AutorAlba Nogueira López
Páginas295-299
REVISTA DE LLENGUA I DRET #76
JOURNAL OF LANGUAGE AND LAW
CRÓNICA LEXISLATIVA DE GALICIA
Primeiro semestre de 2021
“O Parlamento revive coa lingua estancada pola inacción administrativa”
Alba Nogueira López*
Resumo
é
inexistente, pero, cando menos, neste primeiro semestre de 2021 parece haber unha certa recuperación da actividade
lexislativa do Parlamento de Galicia en materia de lingua -moi programática e posiblemente con efectos cativos. Tamén se

os usos lingüísticos locais, todas as ciudades galegas contan con ordenanza na materia.
Palabras chave
LEGISLATIVE REPORTS ON GALICIA
First half of 2021
Parliament revives with Galician language at a standstill due to administrative inaction
Abstract
Figures on the use of Galician language continue to fall, and administrative action for planning and monitoring measures
 
        



* Alba Nogueira López, catedrática de derecho administrativo, Universidade de Santiago de Compostela. alba.nogueira@usc.es
Cita recomendada: Nogueira López, Alba. (2021). Crónica lexislativa de Galicia. Primeiro semestre de 2021. Revista de Llengua i
Dret, Journal of Language and Law, 76, 295-299. https://doi.org/10.2436/rld.i76.2021.3736
Alba Nogueira López
Crónica lexislativa de Galicia. Primeiro semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 296
Resumo
1 Introdución
2 Lexislacion
3 Unha Administracion sen máis proxecto que inaugurar actos
4 Coruña dá o paso para ter unha Ordenanza de lingua, non sen polémica
Alba Nogueira López
Crónica lexislativa de Galicia. Primeiro semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 297
1 Introdución
Os datos de uso do galego seguen en declive e a acción administrativa de planificación e seguimento
das medidas é inexistente, pero, cando menos, neste primeiro semestre de 2021 parece haber unha certa
recuperación da actividade lexislativa do Parlamento de Galicia en materia de lingua -moi programática e

de tres décadas despois das primeiras leis que regulaban os usos lingüísticos locais todas as ciudades galegas
contan con ordenanza na materia.
2 Lexislacion

produción lexislativa máis intensa que nos últimos anos. Algunhas das leis aprobadas teñen á mencións á

na perda de falantes.
1 é unha desas leis programáticas tan do
gusto últimamente dos lexisladores. Cun obxecto máis ben vaporoso xunta nun longo articulado un catálogo de

ten tamén cabida unha mención á lingua, paradóxicamente, en relación coa transmisión interxeracional,
probablemente o principal indicador da (mala) saúde deo galego. O artigo 109 denominado “Reforzo das
relacións interxeracionais” establece que “As administracións públicas de Galicia impulsarán a interacción
e o intercambio entre persoas de diferentes xeracións, nomeadamente entre persoas mozas e maiores, para
promover o entendemento e respecto entre elas, crear relacións de cooperación e apoio mutuo e favorecer a
transmisión de coñecementos e das tradicións e da lingua e da cultura galegas”. As medidas mediante as que
se vai promover esa interacción entre persoas e maiores para que poidan transmitirse as tradicións, lingua
e cultura” é unha incógnita que a lei non aclara. Recentes estudos, como o realizado pola Real Academia
Galega no concello periurbano de Ames2, son expresivos do acusado proceso de perda de falantes e de
ausencia de transmisión xeracional polo que sería positivo que ás boas palabras da Lei 5/2021 se unirán acción

Pola súa banda a 3 malia
indicar no seu preámbulo que se trata “de espazos de recoñecemento da identidade galega e interacción
con outras identidades”, non contén ningunha alusión á nosa lingua. Nin no título III, que baixo a epígrafe
«Estrutura e funcionamento dos centros museísticos», establece o modelo organizativo destes centros, nin no
título IV, «Xestión dos fondos e coleccións museísticas», nin no título IV, relativo á investigación, á difusión

os usos lingüísticos nesa actividade.
En cambio, a Lei 10/2021, do 9 de marzo, reguladora da acción exterior e da cooperación para o
desenvolvemento4 contén un amplo abano de artigos sobre a lingua. Así a promoción da cultura e lingua
galegas é un dos principios reitores da lei (art. 3e). No plano organizativo este principio reitor faise extensivo
 
Xunta de Galicia: “f) Impulsar as accións de promoción da cultura e da lingua galegas, mantendo os nexos
de galeguidade alí onde haxa comunidades galegas establecidas”.
Tamén se fai indicación de que a participación de Galicia na Estratexia española de acción exterior (art. 16)
ten como unha prioridade especial “na promoción da lingua, a cultura e a imaxe de Galicia, na defensa dos
dereitos e das expectativas da diáspora galega nos estados en que estea asentada, na promoción da empresa e
1 http://www.parlamentodegalicia.gal/sitios/web/BibliotecaLeisdeGalicia/Lei5_2021.pdf
2 https://academia.gal/-/o-mapa-socioling-c3-bc-c3-adstico-escolar-de-ames-revela-o-retroceso-de-galegofalantes-ao-longo-das-
etapas-educativas?redirect=%2Finicio
3 http://www.parlamentodegalicia.gal/sitios/web/BibliotecaLeisdeGalicia/Lei7_2021.pdf
4 http://www.parlamentodegalicia.gal/sitios/web/BibliotecaLeisdeGalicia/Lei10_2021.pdf
Alba Nogueira López
Crónica lexislativa de Galicia. Primeiro semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 298
a economía galegas no exterior e mais no estreitamento do vínculo con Portugal e coa comunidade lusófona
de nación”.
Á mención á lusofonía, como espazo de conexión lingüística, tamén é obxecto de medidas dirixidas ao reforzó
dos lazos no emprego público:
Artigo 27. 
1. De conformidade co establecido pola Lei 1/2014, do 24 de marzo, para o aproveitamento da lingua
portuguesa e os vínculos coa lusofonía, a Administración autonómica poderá poñer en marcha un programa

en especial naquelas áreas en que se considere máis urxente o establecemento dun maior ou máis intenso nivel
de cooperación, coordinación ou, mesmo, integración de servizos públicos.
Noutra orde de cousas existen algunhas previsións para garantir o uso da lingua ante as institucións europeas
(Consello da Unión Europea, art. 32 e Comité das Rexións, art. 35).5

turismo. O artigo 73 regula a promoción da lingua galega no exterior en actividades formativas, de creación
de mercados, no recoñecemento institucional en organismos internacionais, dentro dunha estratexia de apoio
á diversidade:
1. A acción exterior en materia de lingua galega promoverá o ensino da lingua e da literatura, así como as
actividades relacionadas coa súa investigación e divulgación, como manifestación dunha cultura diferenciada
e como expresión social do pobo galego. Do mesmo xeito, impulsará o apoio institucional da utilización e a
promoción do galego nas comunidades de fóra de Galicia en que ten uso e pervivencia.

a) Apoiará a distribución e o consumo de bens, servizos e produtos en lingua galega nos países
do ámbito lusófono co obxecto de asociala a unha imaxe de dinamismo económico e comercial.
b) Impulsará a colaboración coa Administración xeral do Estado para levar a cabo, a través da rede de centros
do Instituto Cervantes, actividades conxuntas de promoción e difusión da lingua galega.
c) Promoverá o uso da lingua galega nas institucións internacionais e procurará o seu pleno recoñecemento

outras linguas, e viceversa.
3. O Goberno galego desenvolverá unha estratexia de intervención de Galicia a favor da diversidade lingüística
e cultural, sumándose ás iniciativas internacionais neste ámbito, nomeadamente ás promovidas no marco da
Unesco, en coordinación co Goberno do Estado e coas accións promovidas desde o ministerio competente
en materia de asuntos exteriores, Unión Europea e cooperación.
Finalmente, as comunidades de galegos no exterior (artigo 110) poden colaborar en redes e a lei establece
que “as redes así constituídas fomentarán o senso de fraternidade entre a cidadanía galega e promoverán a
lingua e a cultura galegas no seu contorno”.
En grande medida as previsións desta lei non alteran o status quo existente e responden ao papel que a lingua
tivo históricamente como vínculo de unión entre as comunidades galegas no exterior e ás iniciativas existentes
para manter relación con elas desde o goberno galego (cursos de lingua, intercambios…). Máis novidoso
pode resultar a plasmación neste texto da liña de actuación aberta coa denominada “Iniciativa Paz Andrade”
(Lei nº 1/2014, do 24 de marzo, para o aproveitamento da língua portuguesa e vínculos coa lusofonía) que
5 Artigo 32. Consello da Unión Europea. 2. O órgano de dirección da Administración autonómica en que se encadren as competencias
fundamentais de relacións coa Unión Europea e acción exterior poderá solicitar a utilización da lingua galega por parte da persoa

Artigo 35. Comité Europeo das Rexións. 4. O órgano de dirección da Administración autonómica en que se encadren as competencias
fundamentais de relacións coa Unión Europea e acción exterior poderá solicitar a utilización da lingua galega por parte da persoa

Alba Nogueira López
Crónica lexislativa de Galicia. Primeiro semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 299
buscaba reforzar os lazos coa lusofonía. En todo caso, contrastan coa habitual atonía normativa as reiteradas
referencias á lingua nesta lei.
3 Unha Administracion sen máis proxecto que inaugurar actos
Unha consulta á web da Secretaría Xeral de Política Lingüística (https://www.lingua.gal/portada) explica
de forma elocuente a ausencia de proxectos en marcha para normalizar a lingua galega en ningún sector ou

con frecuencia o de “Actualidade” no que se suceden inauguracións das máis variadas actividades (culturais
máis que lingüísticas), homenaxes e presentación de libros. Nun labor de “coros e danzas”, moi alonxado

plans ou regulamentos autonómicos, co que a actividade propiamente administrativa limítase a reproducir as
convocatorias de axudas e cursos de lingua un ano tras outro con poucas variacións.
4 Coruña dá o paso para ter unha Ordenanza de lingua, non sen polémica
A comezos de febreiro de 2021 o Pleno do Concello da Coruña aprobaba inicialmente, coa única abstención
do Grupo Popular, a Ordenanza para o uso da lingua galega, na que se promove o seu emprego en todas as
accións e actuacións, na documentación, na comunicación social e nas relacións coa cidadanía e con todas
as entidades situadas en Galicia. Con ese paso todas as cidades galegas, Coruña sería a última, disporían de
6. A
Ordenanza é completa na regulación dos usos lingüísticos municipais ad intra (emprego público, formación,
lingua dos cargos público) e ad extra (actividades, anuncios, contratación de bens e servizos…). Establece
ademáis mecanismos de seguimento cun Consello Local da Lingua de composición municipal (técnicos e
políticos) que no seu seo terá unha comisión na que participarán tamén entidades representativas.
A Ordenanza naceu acompañada dunha certa polémica pola reticencia dos servizos xurídicos municipais a
validar o texto amparándose na nefasta xurisprudencia sentada polo TS en relación coa Ordenanza de Lugo.
Para evitar todo rastro de dúbidas un Informe da Universidade da Coruña de expertos constitucionalistas e
administrativistas asesoraron ao goberno municipal en relación co texto normativo. O texto, ademáis, introduce
salvagardas para evitar a nulidade, ante as ameazas de recursos xa enunciadas. Diversos artigos introducen
así termos como “principalmente”, “normalmente”, “con carácter xeral” para indicar que o uso do galego non

6 https://www.coruna.gal/descarga/1453775027615/22062021-BOP-ORDENANZA-USO-DA-LINGUA-GALEGA-NO-
CONCELLO-DA-CORUNA.pdf

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR