Crònica legislativa de Catalunya. Primer semestre de 2021. 'Una etapa de sequera normativa producte de l'extrema precarietat institucional de la Generalitat

AutorJoan Ridao Martín
Páginas250-256
REVISTA DE LLENGUA I DRET #76
JOURNAL OF LANGUAGE AND LAW
CRÒNICA LEGISLATIVA DE CATALUNYA
Primer semestre de 2021
“Una etapa de sequera normativa producte de l’extrema precarietat institucional de la Generalitat”
Joan Ridao i Martín*
Resum
La crònica legislativa del primer semestre de 2021 recull les escasses normes que afecten els usos, els drets i el règim
jurídic de la llengua aparegudes en aquest període, així com els principals pronunciaments judicials que l’afecten. Aquesta

constitució de nou l’11 de març de 2021, a més que el Govern estigué en funcions entre el 30 de setembre de 2020 i el
26 de maig de 2021. En aquesta etapa, doncs, les disposicions normatives tenen relació amb mesures procedimentals
o substantives relacionades amb l’activitat de foment associada a la normalització lingüística. Per contra, sí que són
destacables diferents decisions judicials que afecten la llengua en l’àmbit educatiu, en línia de continuïtat amb alguns
pronunciaments del semestre anterior.
Paraules clau: Catalunya; dret lingüístic; activitat de foment; educació.
LEGISLATIVE REPORTS ON CATALONIA
First half of 2021
“Regulatory drought due to the extreme institutional precariousness of the Generalitat”
Abstract
         
     
       
     




Joan Ridao i Martín, professor agregat de dret constitucional a la Universitat de Barcelona i lletrat del Parlament de Catalunya (s. e.).
Director de l’Institut d’Estudis de l’Autogovern.
Citació recomanada: Ridao i Martín, Joan. (2021). Crònica legislativa de Catalunya. Primer semestre de 2021. Revista de Llengua
, , 250-256. https://doi.org/10.2436/rld.i76.2021.3693
Joan Ridao i Martín
Crònica legislativa de Catalunya. Primer semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 251
Sumari
1 Introducció
2 L’activitat normativa desplegada
2.1 Disposicions generals
2.2 Activitat de foment o subvencional
3 Comentari jurisprudencial
Joan Ridao i Martín
Crònica legislativa de Catalunya. Primer semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 252
1 Introducció
L’objecte d’aquesta crònica legislativa se centra primerament a analitzar, ni que sigui de manera breu, les
principals disposicions normatives publicades al  (DOGC) durant
el primer semestre de 2021, d’incidència, ja sigui directa o tangencial, en el dret lingüístic català. Segonament,
el treball recull un examen, també succint, de les principals novetats jurisprudencials del període de referència.
Amb tot, com ja s’ha avançat en el resum, el buidatge i l’examen prolix del DOGC revela que han estat

context normatiu analitzat, inclòs formalment dins la XIII legislatura del Parlament (renumerada com a XIV),

30 de setembre de 2020, degut a la substitució per inhabilitació del president de la Generalitat). A més, el

les eleccions es van celebrar el 14 de febrer de 2021). No obstant això, cal tenir en compte que les comissions
 
l’11 de juny de 2021, de manera que l’activitat legislativa ordinària es va iniciar a les acaballes del període
examinat. Aquest retard fou degut al fet que tant la investidura com la formació del nou Executiu no fou
És per això que no ha estat possible que hi
hagués activitat legislativa ordinària, tot i que la legislació d’urgència (decret llei) fos utilitzada amb profusió
essencialment amb motiu de la crisi sanitària de la COVID-19, emparada en raons d’extraordinària urgència
i necessitat (art. 64 EAC i 17 de la Llei 13/2008, de la presidència de la Generalitat i del Govern), amb el
control parlamentari pertinent a través de la Diputació Permanent. I, pel que fa al Govern, una vegada més,
hem de recordar que el fet d’estar en funcions en limita l’actuació al despatx ordinari dels assumptes públics,

d’urgència o d’interès general degudament acreditades, d’adoptar qualssevol altres mesures. Així, l’Executiu,
en aquesta circumstància, no pot aprovar el projecte de llei de pressupostos de la Generalitat, ni presentar
projectes de llei al Parlament, ni dictar decrets legislatius, per bé que, com ja ha estat dit, pot dictar decrets
llei, de conformitat amb el procediment i en els supòsits que determinen l’Estatut i les lleis.
En qualsevol cas, com podrem comprovar, el Govern, amb els condicionants i limitacions que han estat
exposats, continuà aprovant diverses disposicions generals i adoptant diferents actes en l’àmbit lingüístic,
sobretot en el marc de l’activitat de foment o subvencional relacionada amb el procés de normalització
lingüística, un fet que ha estat sostingut en el temps i que arrenca en els inicis de l’autonomia política.
En l’apartat de la crònica jurisprudencial hem de fer referència una vegada més a diferents sentències de la Sala
Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) relatives a l’ensenyament
no universitari, en què es considera el castellà com a llengua vehicular juntament amb el català, es reconeix
»
la presencia del castellà com a llengua vehicular, en un 25 % de les hores
efectivament lectives.
2 L’activitat normativa desplegada
2.1 Disposicions generals
Atès el que preveu l’article 7.1 del Decret 152/2001, de 29 de maig, sobre avaluació i certificació de
coneixements de català, la Direcció General de Política Lingüística va resoldre, com és habitual, convocar

la RESOLUCIÓ CLT/3477/2020, de 21 de desembre, per la qual es convoquen les proves per a l’obtenció
.
Per la seva banda, la RESOLUCIÓ CLT/1332/2021, de 30 d’abril, sobre el Cens d’entitats de foment de
la llengua occitana, va determinar que es renovés la inclusió en el Cens d’entitats de foment de la llengua
occitana a les entitats més rellevants de l’Aran, d’acord amb l’article 14 de la Llei 21/2005, de 29 de desembre,

Joan Ridao i Martín
Crònica legislativa de Catalunya. Primer semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 253

lingüística la facultat d’elaborar el Cens d’entitats de foment de la llengua occitana, i d’acord amb l’article
67.1.p) del Decret 164/2019, de 16 de juliol, de reestructuració del Departament de Cultura, que atribueix al
departament esmentat el foment de la llengua occitana.
El Consorci de l’Institut Ramon Llull (en endavant, l’Institut Ramon Llull), d’acord amb el que disposa
l’article 4.3.d) dels seus Estatuts, organitza les convocatòries de les proves per a l’avaluació del coneixement

de caràcter general que aprova el mateix Institut. Precisament, el Decret 52/2003, de 20 de febrer, de la
Generalitat de Catalunya, i l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura, de 10 d’abril de 2003, del Govern

coneixement del català com a segona llengua fora del domini lingüístic. A partir d’aquest marc normatiu,
la convocatòria de 2021 es feu efectiva amb la RESOLUCIÓ de 15 de març de 2021, per la qual s’obre la

catalana del Consorci de l’Institut Ramon Llull, i la 
de la Resolució de 15 de març de 2021, per la qual s’obre la primera convocatòria de proves de l’any 2021

en el sentit de desconvocar, ateses les circumstàncies alienes a la voluntat de

de català en les dates i a les localitats següents:
Bochum (Alemanya): 8 de maig de 2021
Budapest (Hongria): 8, 15 i 22 de maig de 2021”
2.2 Activitat de foment o subvencional
Com ja hem avançat en la introducció, el buidatge de la producció normativa en l’àmbit lingüístic durant el
primer semestre de 2021 ens du a concloure que, tot i la precarietat institucional, derivada de la manca d’un
Parlament i d’un Govern constituïts durant gran part d’aquest període, es va donar continuïtat per part del
Govern en funcions del procés de normalització lingüística del català i de l’occità en la seva variant aranesa
a través de la tradicional activitat de foment o subvencional, de la qual ja s’ha deixat constància en les
successives cròniques legislatives incloses en aquesta publicació.
Com és habitual, fou el Departament de Cultura, responsable de les accions de suport i difusió de la llengua,
el que concentrà els ajuts, a través de la Direcció General de Política Lingüística, del Consell d’Administració
 
destacable l’activitat subvencional del Consorci de l’Institut Ramon Llull, entitat de dret públic de caràcter
associatiu, dotada de personalitat jurídica pròpia i sense ànim de lucre, integrat per l’Administració de la
Generalitat de Catalunya, a la qual es troba adscrit, juntament amb l’Administració de la Comunitat de les

la cultura catalanes en totes les seves expressions. En aquest àmbit, l’Institut Ramon Llull té concretament la

al compliment dels seus objectius, dona suport precisament a les polítiques de relacions exteriors en l’àmbit
cultural de les institucions consorciades d’acord amb el que disposen l’article 92.4 del text refós de la Llei de

la Llei 20/2000, de 29 de desembre, de creació de l’Institut Català de les Indústries Culturals.

Per ordre cronològic, el DOGC va donar publicitat primerament a la RESOLUCIÓ de 5 de febrer de 2021,
per la qual s’obre la 1a convocatòria per a la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva
per a la traducció d’obres literàries i de pensament originals en llengua catalana i occitana (en la seva varietat
aranesa) (ref. BDNS 548117), per tal com, per acords del Consell de Direcció de l’Institut Ramon Llull,

havien de regir la concessió de subvencions per a la traducció d’obres literàries i de pensament originals en
Joan Ridao i Martín
Crònica legislativa de Catalunya. Primer semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 254
llengua catalana i occitana (en la seva varietat aranesa); amb la RESOLUCIÓ CLT/667/2021, de 5 de març,
de convocatòria per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a l’edició de
llibres d’interès cultural especial o de temàtiques i gèneres poc difosos en llengua catalana o occitana (ref.
BDNS 552413), es va obrir la convocatòria de subvencions per a l’edició de llibres d’interès cultural especial
o de temàtiques i gèneres poc difosos en llengua catalana o occitana. I amb la RESOLUCIÓ CLT/788/2021,

de subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a l’edició de llibres d’interès cultural especial o
de temàtiques i gèneres poc difosos en llengua catalana o occitana (ref. BDNS 552413), es van convocar els
ajuts a l’edició de llibres d’interès cultural especial o de temàtiques i gèneres poc difosos en llengua catalana
o occitana. La RESOLUCIÓ de 16 d’abril de 2021, per la qual s’obre la 2a convocatòria per a la concessió de
subvencions en règim de concurrència competitiva per a la traducció d’obres literàries i de pensament originals
en llengua catalana i occitana (en la seva varietat aranesa) (ref. BDNS 558256), va obrir la segona convocatòria
per a la concessió de subvencions per a la traducció d’obres literàries i de pensament originals en llengua
catalana i occitana (en la seva varietat aranesa). Les subvencions previstes en aquesta convocatòria es regien

2020 i 29 de gener de 2021 publicades en el DOGC núm. 8334, de data 5 de febrer de 2021 i per la normativa
general de subvencions. Es va establir que la dotació màxima de la convocatòria fos de 65.000,00 euros,
distribuït en diverses anualitats. Al seu torn, la RESOLUCIÓ CLT/1205/2021, de 22 d’abril, de convocatòria
per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a la promoció digital de projectes
, va obrir la convocatòria de subvencions per
RESOLUCIÓ
CLT/1483/2021, de 13 de maig, de convocatòria per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència
no competitiva, per a l’edició d’audiollibres en llengua catalana o occitana (ref. BDNS 564155) va donar
publicitat a l’aprovació per part del Consell d’Administració de l’Institut Català de les Empreses Culturals
de les bases generals reguladores dels procediments per a la concessió d’ajuts en règim de concurrència
 
CLT/1315/2021, de 30 d’abril. A més, per acord del Consell de Direcció de l’Institut Ramon Llull, de dates

regir la concessió de subvencions per a la traducció d’obres literàries i de pensament originals en llengua
catalana i occitana (en la seva varietat aranesa), la qual cosa es va fer pública a través de la RESOLUCIÓ de

a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a la traducció d’obres literàries i de
pensament originals en llengua catalana i occitana (en la seva varietat aranesa) (ref. BDNS 548117).


pel qual s’aprovà la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua per a la concessió de subvencions, en
règim de concurrència no competitiva, s’adoptaren diverses resolucions convocant aquests ajuts per al 2021
en àmbits com: la traducció al català d’obres no literàries [RESOLUCIÓ CLT/413/2021, d’11 de febrer, per

pel qual s’aprova la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua per a la concessió de subvencions,
en règim de concurrència no competitiva, per a la traducció al català d’obres no literàries per a l’any 2021
(ref. BDNS 549171)]; el doblatge i la subtitulació en català de llargmetratges d’estrena en sales d’exhibició
RESOLUCIÓ CLT/414/2021, d’11 de febrer, per la qual es dona publicitat a l’Acord del

l’àmbit del foment de la llengua, per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència no competitiva,

per a l’any 2021 (ref. BDNS 549117).]1; la subtitulació en català de festivals i mostres audiovisuals a
Catalunya [RESOLUCIÓ CLT/472/2021, de 16 de febrer, per la qual es dona publicitat a l’Acord del Consell
1 Posteriorment, la seva dotació pressupostària fou ampliada d’acord amb la RESOLUCIÓ CLT/1845/2021, de 4 de juny, per la qual
     
pressupostària de la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua, per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència
no competitiva, per al doblatge i la subtitulació en català de llargmetratges i per a la subtitulació en català de sèries per a plataformes
digitals i en suport físic, per a l’any 2021 (ref. BDNS 557462).
Joan Ridao i Martín
Crònica legislativa de Catalunya. Primer semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 255

del foment de la llengua per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència no competitiva, per a la
subtitulació en català de festivals i mostres audiovisuals a Catalunya per a l’any 2021 (ref. BDNS 549913)]2; la
incorporació de la llengua catalana en productes tecnològics [RESOLUCIÓ CLT/473/2021, de 16 de febrer, per

pel qual s’aprova la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua per a la concessió de subvencions, en
règim de concurrència competitiva, per a la incorporació de la llengua catalana en productes tecnològics per
a l’any 2021 (ref. BDNS 549909)], i el doblatge i la subtitulació en català de llargmetratges [RESOLUCIÓ

de Suport a la Iniciativa Cultural pel qual s’aprova la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua per
a la concessió de subvencions, en règim de concurrència no competitiva, per al doblatge i la subtitulació en
català de llargmetratges i per a la subtitulació en català de sèries per a plataformes digitals i en suport físic
per a l’any 2021 (ref. BDNS 557462)].

adoptat en la sessió de 25 de març de 2021, pel qual s’aprovà la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua
per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a projectes d’entitats privades
sense ànim de lucre per al foment de la llengua catalana a Catalunya per a l’any 2021, s’adoptà la RESOLUCIÓ

de Suport a la Iniciativa Cultural pel qual s’aprova la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua per a
la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a projectes d’entitats privades sense
ànim de lucre per al foment de la llengua catalana a Catalunya per a l’any 2021 (ref. BDNS 556084).
ès lAcord del Consell dAdministració de l
d’abril de 2021, pel qual s’aprovà la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua, per a la concessió de
subvencions, en règim de concurrència competitiva, per al foment i la difusió de la llengua de signes catalana,
per a l’any 2021, el DOGC donà publicitat a aquesta convocatòria via la RESOLUCIÓ CLT/1239/2021, de
25 dabril, per la qual es dona publicitat a lAcord del Consell dAdministració de l
Iniciativa Cultural pel qual s
al foment i la difusió de la llengua de signes catalana) i la RESOLUCIÓ CLT/1331/2021, de 30 d’abril, per la

pel qual s’aprova la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua, per a la concessió de subvencions, en
règim de concurrència competitiva, per al foment i la difusió de la llengua de signes catalana, per a l’any
2021 (ref. BDNS 561568).

El Consell d’Administració de l’Institut Català de les Empreses Culturals va prendre el 27 de gener del 2021 un

d’audiollibres en llengua catalana o occitana, que fou publicat mitjançant la RESOLUCIÓ CLT/188/2021, de
28 de gener, per la qual es dona publicitat a l’Acord del Consell d’Administració de l’Institut Català de les

per a l’edició d’audiollibres en llengua catalana o occitana3. En sessió del 25 de febrer del 2021 es van

o de temàtiques i gèneres poc difosos en llengua catalana o occitana (RESOLUCIÓ CLT/525/2021, de 25 de
febrer, per la qual es dona publicitat a l’Acord del Consell d’Administració de l’Institut Català de les Empreses

de llibres d’especial interès cultural o de temàtiques i gèneres poc difosos en llengua catalana o occitana).
2 Posteriorment, la seva dotació pressupostària fou ampliada d’acord amb la RESOLUCIÓ CLT/1843/2021, de 4 de juny, per la qual
     
pressupostària de la convocatòria en l’àmbit del foment de la llengua per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència
no competitiva, per a la subtitulació en català de festivals i mostres audiovisuals a Catalunya per a l’any 2021 (ref. BDNS 549913).
     
(RESOLUCIÓ CLT/1315/2021, de 30 d’abril, per la qual es dona publicitat a l’Acord del Consell d’Administració de l’Institut

d’audiollibres en llengua catalana o occitana).
Joan Ridao i Martín
Crònica legislativa de Catalunya. Primer semestre de 2021
Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, núm. 76, 2021 256
De la mateixa manera, per acord del 25 de març del 2021, es van aprovar les bases de les subvencions per a
RESOLUCIÓ CLT/855/2021,
de 25 de març, per la qual es dona publicitat a l’Acord del Consell d’Administració de l’Institut Català de les

).
3 Comentari jurisprudencial
En la crònica del segon semestre de 2020 ja vam fer referència al fet que la Secció 5a de la Sala Contenciosa
Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) havia resolt en sentència (STJC
8675/2020, del 16 de desembre) un recurs interposat en el seu dia pel Ministeri d’Educació contra les ordres
de preinscripció del Departament d’Educació, en què bàsicament es retreia a la Generalitat com a administració
»
parlat el mateix TSJC i el TS en anteriors sentències a partir d’una mala exegesi de la STC 31/2010, de 28 de
juny, sobre l’Estatut d’autonomia de Catalunya.
Aquesta sentència —que fou recorreguda en cassació— fou sense dubte molt rellevant, car no es tractava

obligava la Generalitat a adoptar mesures per garantir que tots els alumnes rebessin l’ensenyament de manera






En línia de continuïtat amb aquesta sentència, la mateixa Secció 5a va dictar dues noves sentències (STJC
1359/2021 i 1361/2021), del 23 de març de 20214. Prenent com a paràmetre la STJC 8675/2020, del 16 de
desembre, les dues resolucions citades van anular els projectes lingüístics de dos centres educatius 
mesura en què no establi[en] el caràcter vehicular del castellà junt amb el català» i no determinen el percentatge



Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOMLOE)], no havia canviat les coses.



i animositat de certs sectors judicials, i de la volatilitat dels acords i marcs normatius educatius, és que la


especialment en el context polític actual d’extrema polarització.
4 Podeu consultar-les en aquest enllaç i en aquest altre.

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR