ORDRE TES/152/2012, de 7 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per a actuacions d'ordenació ambiental de la il·luminació exterior.
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | Departament de Territori i Sostenibilitat |
Rango de Ley | Ordre |
El Parlament de Catalunya va promulgar la Llei 6/2001, de 31 de maig, d’ordenació ambiental de l’enllumenament per a la protecció del medi nocturn. La finalitat d’aquesta Llei és la prevenció i la correcció de la contaminació lluminosa a fi de mantenir el màxim possible les condicions naturals de les hores nocturnes en benefici de la fauna, de la flora i dels ecosistemes en general, de preservar la biodiversitat, de promoure l’eficiència energètica dels enllumenats exteriors i d’evitar la llum artificial innecessària, molesta i sobrera.
El Govern de la Generalitat de Catalunya té, com a un dels eixos bàsics de la seva política sobre el medi ambient, la racionalització dels recursos naturals i l’aplicació de les millors tècniques disponibles per fomentar el respecte envers l’entorn natural i l’estalvi de recursos. L’objectiu de la normativa de protecció del medi nocturn és regular els aspectes relatius a les instal·lacions i els aparells d’il·luminació exterior i interior pel que fa a la contaminació lluminosa que poden produir.
El Departament de Territori i Sostenibilitat estableix, d’acord amb les orientacions del Govern, les directrius generals de la política de medi ambient i l’exercici de les competències i les funcions que estableixen en aquest àmbit el Decret 200/2010, de 27 de maig, de creació, denominació i determinació de l’àmbit de competència dels departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, i el Decret 342/2011, de 17 de maig, de reestructuració del Departament de Territori i Sostenibilitat.
L’article 14 de la Llei 6/2001, de 31 de maig, disposa que “s’han d’establir línies d’ajuts específics per promoure l’adaptació dels enllumenats exteriors a les prescripcions de la Llei” i que “per a l’atorgament d’aquests ajuts, és criteri preferent que l’adaptació de l’enllumenat es faci en una zona de protecció màxima (E1) o en un punt de referència”.
El compliment de la normativa ambiental de protecció del medi nocturn i l’aplicació de les millors tècniques disponibles en l’enllumenat públic de competència municipal permet reduir la despesa energètica i el consum de recursos naturals i evitar l’emissió de CO2.
Els titulars de les instal·lacions d’il·luminació exterior, tant de titularitat pública com de titularitat privada, disposen fins al 31 de desembre de 2013 per adequar-les a la normativa de protecció del medi nocturn.
Els darrers anys des del Departament competent en medi ambient s’han obert línies de subvencions adreçades únicament a l’enllumenat de titularitat pública i s’estima que encara resten pendents d’adequar un 30% de les instal·lacions d’il·luminació exterior.
A fi d’assolir més eficàcia i eficiència en la tramitació dels procediments de subvencions, i amb la voluntat de garantir la continuïtat d’aquesta actuació, s’ha considerat oportú aprovar aquestes noves bases reguladores generals que regiran les convocatòries de subvencions per executar actuacions d’ordenació ambiental de la il·luminació exterior.
Per això, d’acord amb les previsions del capítol IX del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, així com els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la resta de normativa aplicable,
Ordeno:
S’aproven les bases reguladores de les subvencions per a actuacions d’ordenació ambiental de la il·luminació exterior, les quals consten a l’annex d’aquesta Ordre.
Disposició derogatòria
Resta derogada l’Ordre MAH/159/2006, de 29 de març, per la qual s’aproven les bases reguladores dels ajuts d’actuacions d’ordenació ambiental de la il·luminació exterior i s’obre la convocatòria per a l’any 2006 (DOGC núm. 4611, de 10.4.2006).
Disposició final
Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Barcelona, 7 de juny de 2012
Lluís Recoder i Miralles
Conseller de Territori i Sostenibilitat
Annex
Bases reguladores
—1 Objecte
Aquesta línia de subvencions té per objecte la realització d’actuacions d’adequació de la il·luminació exterior existent a las prescripcions de la normativa de prevenció de la contaminació lluminosa.
—2 Actuacions subvencionables
2.1 Poden ser objecte de les subvencions regulades per aquestes bases les actuacions d’adequació de les instal·lacions d’il·luminació exterior existents situades en espais que, d’acord amb el Mapa de la protecció envers la contaminació lluminosa, es troben en:
Zones de protecció màxima envers la contaminació lluminosa (zona E1).
Zones de protecció alta (zona E2) envoltades completament per una zona E1.
Zones de protecció moderada (zona E3) envoltades completament per una zona E1.
Espais situats en zones de protecció alta (zona E2) a primera línia de mar o a la riba d’aigües continentals.
Les actuacions subvencionables han d’incloure alguna de les accions següents:
Substitució de les làmpades d’incandescència, vapor de mercuri d’alta i/o baixa pressió i halogenurs metàl·lics per làmpades de vapor de sodi d’alta pressió i/o baixa pressió.
Substitució de pàmpols d’un llum que emeten un flux d’hemisferi superior instal·lat superior a l’1% per d’altres que emeten com a màxim l’1%.
Instal·lació de reguladors horaris.
Instal·lació de reguladors de flux lluminós.
2.2 Són objecte de subvenció les actuacions d’adequació de la il·luminació exterior executades en l’any o els anys que determini la convocatòria.
—3 Beneficiaris/àries
3.1 Poden ser beneficiaris/àries de les subvencions regulades en aquestes bases:
-
Els ajuntaments i les entitats municipals descentralitzades. També poden ser beneficiaris els consells comarcals que tinguin encomanada pels ajuntaments o entitats municipals descentralitzades de la seva comarca, mitjançant un instrument vàlid en dret, la gestió i l’execució de l’actuació subvencionable i, en el cas que s’atorgui la subvenció, el seu cobrament.
-
Les persones físiques o les persones jurídiques titulars d’activitats econòmiques subjectes a la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats. No poden acollir-se a aquestes subvencions les persones físiques o jurídiques titulars d’activitats econòmiques mòbils o de caràcter temporal.
3.2 Els/les beneficiaris/àries han de complir, en tot cas, els requisits següents:
-
No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
-
Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Generalitat de Catalunya i l’Administració General de l’Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social.
-
En el cas de sol·licitants titulars d’activitats econòmiques subjectes a la Llei 20/2009, de 4 de desembre, amb establiments oberts al públic, complir les obligacions que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.
-
En el cas de sol·licitants titulars d’activitats econòmiques subjectes a la Llei 20/2009, de 4 de desembre, sense establiments oberts al públic, complir les obligacions que estableix l’article 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.
-
En el cas de sol·licitants titulars d’activitats econòmiques subjectes a la Llei 20/2009, de 4 de desembre, amb 50 o més treballadors/ores, donar ocupació a persones amb discapacitat en un percentatge mínim d’un 2% de la plantilla respectiva, en compliment de l’obligació que preveu l’article 38.1 de la Llei 13/1982, de 7 d’abril, d’integració social de minusvàlids, o del compliment alternatiu de la quota de reserva a favor de les persones amb discapacitat que regulen el Reial decret 364/2005, de 8 d’abril, i el Decret 322/2011, de 19 d’abril.
-
En el cas de sol·licitants titulars d’activitats econòmiques subjectes a la Llei 20/2009, de 4 de desembre, amb una plantilla igual o superior a 25 persones, utilitzar mitjans, amb l’acord dels agents socials, per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe, i intervenir-hi, en els centres de treball.
-
En el cas de persones jurídiques titulars d’activitats econòmiques subjectes a la Llei 20/2009, de 4 de desembre, estar legalment constituïdes i inscrites en el registre corresponent.
El compliment d’aquests requisits s’acredita mitjançant l’aportació de la documentació que preveu la base 7.1.
—4 Despeses subvencionables i import de les subvencions
4.1 Es consideren despeses subvencionables les que tinguin una relació directa amb l’actuació subvencionable i es duguin a terme dins del període d’execució de l’actuació subvencionable que, a aquest efecte, s’indica en la convocatòria.
Només és subvencionable l’IVA que gravi el valor de les despeses, en el cas que el/la beneficiari/ària de la subvenció tingui la consideració de consumidor final.
4.2 Cada convocatòria fixa la posició pressupostària a què s’han d’imputar les subvencions i determina la...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba