DECRET 379/2006, de 10 d'octubre, pel qual s'aprova el Pla territorial sectorial d'equipaments comercials.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

379/2006, de 10 d'octubre, pel qual s'aprova el Pla territorial sectorial d'equipaments comercials.

D'acord amb el que estableix el preàmbul de la Llei 18/2005, de 27 de desembre, d'equipaments comercials, en el nostre model urbà, de ciutat compacta, complexa i socialment cohesionada, el comerç exerceix una funció determinant. Aquesta estructura de ciutat compacta permet reduir la mobilitat i evitar desplaçaments innecessaris, entre d'altres activitats, per motiu de compra. D'altra banda, Catalunya respon a una realitat territorial configurada per una xarxa de ciutats amb una dinàmica i unes funcions pròpies que conformen també una certa jerarquització.

Per tant, cal assolir una estructura comercial que permeti donar resposta a les necessitats quotidianes dels ciutadans de la manera més propera possible i, d'altra banda, cal posar les bases perquè l'oferta de productes no quotidians que convé que es localitzi generant una determinada concentració, estigui representada de manera equilibrada en el territori en cadascun dels formats possibles, sempre sense perdre el caràcter urbà de la seva localització.

Al llarg del temps, la Generalitat de Catalunya ha propulsat, en el marc de les seves competències, la normativa més adequada per fer front als diversos canvis operats en el sector, sempre des de la perspectiva d'assolir un equilibri territorial entre els diversos formats comercials, entre els diferents operadors i amb l'objecte final d'evitar desplaçaments per motiu de compra i facilitar una oferta comercial adequada a les necessitats dels consumidors.

És en aquest marc que s'han promulgat les successives lleis d'equipaments comercials. La Llei 18/2005, de 27 de desembre, intenta completar la línia d'actuació endegada amb la Llei 3/1987, de 9 de març i continuada amb la Llei 1/1997, de 24 de març, i amb la Llei 17/2000, de 29 de desembre, però sobretot tracta d'aprofundir en l'aspecte de la localització urbana de les implantacions comercials.

Així, la Llei 18/2005, de 27 de desembre, d'equipaments comercials, tal com ja ho feien la Llei 1/1997, i la Llei 17/2000, disposa que el Pla territorial sectorial d'equipaments comercials és l'instrument per ordenar la seva localització en l'àmbit territorial de Catalunya i n'estableix els objectius, el procediment d'aprovació i la vigència, d'acord amb les directrius que va establir, en el seu moment, la Llei 23/1983, de 21 de novembre, de política territorial.

Per això, d'acord amb el que estableix l'article 19.1 de la Llei 23/1983, de 21 de novembre, de política territorial, i fent ús de la facultat prevista a l'article 14.1 i a la disposició final segona de la Llei 18/2005, de 27 de desembre, d'equipaments comercials, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Economia i Finances i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article únic

S'aprova el Pla territorial sectorial d'equipaments comercials, la normativa del qual s'adjunta a aquesta disposició.

Disposició derogatòria

Es deroga el Decret 211/2001, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Pla territorial sectorial d'equipaments comercials.

Disposició final

Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 10 d'octubre de 2006

Pasqual Maragall i Mira

President de la Generalitat de Catalunya

Antoni Castells

Conseller d'Economia i Finances

Annex

Normativa del Pla territorial sectorial d'equipaments comercials (PTSEC)

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objectiu del Pla

1.1 El Pla territorial sectorial d'equipaments comercials és l'instrument per a l'ordenació dels equipaments comercials en l'àmbit territorial de Catalunya. El Pla territorial sectorial d'equipaments comercials és un instrument d'ordenació del territori, previst per la legislació en matèria de política territorial.

L'objectiu general del PTSEC és l'ordenació adequada de les implantacions comercials subjectes a llicència comercial, a fi d'assolir un nivell d'equipament comercial equilibrat entre les diferents formes de distribució i satisfer les necessitats de compra de les persones consumidores.

1.2 D'acord amb l'objectiu general del Pla i segons les prescripcions que el Pla territorial general estableix per als plans sectorials, el Pla territorial d'equipaments comercials també persegueix els objectius següents:

  1. Potenciar determinats centres o subcentres comarcals.

  2. Potenciar centres o polaritats comercials escollits en el PTG per corregir desequilibris en el territori.

  3. Corregir dèficits de dotació comercial per evitar mobilitats de població i sobrecàrrega de les infraestructures públiques per raó de proveïment.

  4. Establir criteris i quantificar les reserves de sòl per a l'equipament comercial en el marc del planejament urbanístic.

    1.3 D'acord amb aquest criteri general, són també objectius del Pla:

  5. Avaluar l'oferta comercial disponible a Catalunya, tant pel que fa al nombre d'establiments com a la superfície total de venda, desglossada per comarques o àmbits territorials d'actuació i per sectors d'activitat.

  6. Avaluar la despesa comercialitzable del conjunt de la població catalana, igualment desglossada per comarques o àmbits territorials d'actuació, i per epígrafs de despesa.

  7. Establir els dèficits i els superàvits d'equipament comercial en cada àmbit territorial, la qual cosa ha de permetre confrontar oferta i demanda, utilitzant, si escau, el concepte de dotació adequada dels diferents formats i sectors de comercialització, d'acord amb el que s'estableix a l'article 9.

    1.4 Tant els criteris que s'han utilitzat, com les conclusions obtingudes i les recomanacions que es derivin del PTSEC, han de ser tinguts en compte a l'efecte del que disposa la Llei 18/2005, de 27 de desembre, d'equipaments comercials.

Article 2

Àmbits territorials d'actuació

El PTSEC considera diversos àmbits territorials com a unitats bàsiques d'actuació .municipis, comarques i àmbits funcionals territorials del Pla territorial general de Catalunya. per tal d'assolir un nivell de dotació comercial més equilibrada en el territori.

S'han de considerar també com a àmbit d'actuació del PTSEC els àmbits territorials d'abast supramunicipal que puguin establir els plans territorials parcials i els plans directors urbanístics.

Article 3

Estructura del PTSEC

3.1 El PTSEC es compon de dos documents bàsics:

  1. La memòria de la situació del sector de la distribució a Catalunya que incorpora tota la informació estadística pertinent, tant la disponible com la generada específicament per al Pla, així com també la metodologia i els models utilitzats i l'informe de sostenibilitat ambiental.

  2. La normativa, que conté el text articulat, l'annex amb els dimensionaments màxims i els annexos gràfics de delimitació de les trames urbanes consolidades i de les concentracions comercials.

3.2 La Direcció General de Comerç divulgarà aquests documents i els posarà a l'abast del públic juntament amb la documentació, a través dels mitjans telemàtics de què que disposa.

Article 4

Execució del PTSEC

El Pla territorial sectorial d'equipaments comercials s'executa mitjançant:

  1. L'aprovació i revisió dels instruments de planejament urbanístic general i derivat.

  2. L'atorgament de les llicències comercials, d'acord amb el que estableix la legislació vigent. Els creixements del PTSEC s'han d'aplicar gradualment, si s'escau, en funció dels diferents formats, d'acord amb el que estableixen els articles 14, 15 i 16 d'aquesta normativa.

  3. L'elaboració i aprovació dels programes d'orientació per als equipaments comercials.

Article 5

Vigència del PTSEC

5.1 La vigència del PTSEC és indefinida.

5.2 El PTSEC s'ha de revisar cada quatre anys. No obstant això, el Govern podrà acordar-ne la revisió anticipada, si esdevenen circumstàncies que modifiquen substancialment els elements en base als quals fou elaborat i aprovat. A aquests efectes, s'entén que existeix una desviació substancial d'aquests elements quan se superi en un 20% el nombre d'habitants previst que hagi servit de base per programar els dimensionaments.

5.3 En el moment de la seva revisió el PTSEC ha de tenir en compte:

  1. L'evolució dels hàbits de compra i de consum de la població.

  2. L'evolució, en la composició de l'oferta comercial, de les diferents tipologies d'establiments.

  3. L'evolució de la concentració empresarial en el sector de la distribució comercial.

  4. L'impacte produït per la implantació de grans establiments comercials en el comerç intraurbà, especialment sobre els centres històrics tradicionals, per evitar específicament el fenomen de la desertització comercial.

5.4 En el cas que un municipi concret excedeixi el nombre d'habitants previst que hagi servit de base per programar els dimensionaments, l'ajuntament corresponent podrà instar la modificació del PTSEC, mitjançant l'elaboració d'un POEC, d'acord amb el que estableixi el desplegament reglamentari de la Llei 18/2005, en funció dels mínims creixements poblacionals (%) i els màxims creixements comercials (m2) següents:

2.000-10.000 hab.: mínim 20% i màxim 1.500 m2 de superfície de venda.

10.000-25.000 hab.: mínim 10% i màxim 3.000 m2 de superfície de venda.

>25.000 hab.: mínim 5% i màxim 5.000 m2 de superfície de venda.

Els establiments comercials programats correspondran a formats regulats susceptibles d'obtenir llicència comercial municipal.

Article 6

Caràcter vinculant del PTSEC

El PTSEC té caràcter vinculant per a les administracions públiques en general i, en especial, per a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i les administracions locals, com també per a les persones promotores i les empreses comercials:

  1. L'Administració de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR