Advanced and autonomous driving systems in motor vehicles: paving the responsibility road from drivers to algorithm systems

AutorMi?o Mudri?
Cargo del AutorAssociate Professor (PhD) Faculty of Law, University of Zagreb
Páginas173-199
ADVANCED AND AUTONOMOUS DRIVING SYSTEMS
IN MOTOR VEHICLES: PAVING THE RESPONSIBILITY
ROAD FROM DRIVERS TO ALGORITHM SYSTEMS*
Mišo Mudrić
Associate Professor (PhD)
Faculty of Law, University of Zagreb
ABSTRACT: The Paper examines the issue of responsibility in the context of ad-
vanced driving assistance systems and autonomous driving systems. The princi-
pal question raised is whether the car owner and driver can and should remain
responsible when the advanced algorithms take full dynamic control over a
motor vehicle. The Paper evaluates current regulatory steps to introduce ad-
vanced driving assistance systems and autonomous driving systems to public
roads. Several international and domestic law sources are placed forward whe-
re different parties, next to the driver and car owner, are introduced to the
liability chain. The Paper questions multiple issues related to the semi-autono-
mous driving systems, including the inadequate or non-existing international
standards, different platforms, different datasets, the inability of humans to
understand algorithm’s decision-making procedure correctly, and similar. The
Paper concludes by pointing to several analogies on the broader transportation
law liability regulation and private law arrangements that might be useful when
considering how and to what extent additional parties should be involved in
the liability chain.
Keywords: advanced driving assistance systems; autonomous driving systems; driv-
erless motor vehicles; responsibility and liability; traff‌ic liability regulation.
* The present study has been carried out in the framework of the research project «Transport faced
with the challenges of technological development and globalization: new solutions as regards liability
and competition» (Ref. PID2019-107204GB-C33), f‌inanced by MCIN/ AEI/10.13039/501100011033/.
174 MIŠO MUDRIĆ
SISTEMAS DE CONDUCCIÓN AVANZADOS
Y AUTÓNOMOS EN VEHÍCULOS A MOTOR:
ALLANANDO EL CAMINO DE LA RESPONSABILIDAD
DE LOS CONDUCTORES A LOS SISTEMAS
DE ALGORITMOS
RESUMEN: El trabajo aborda el tema de la responsabilidad en el contexto de los siste-
mas avanzados de asistencia a la conducción y los sistemas de conducción autóno-
ma. La cuestión principal que se plantea es si el propietario y el conductor pueden
y deben seguir siendo responsables cuando los algoritmos avanzados asumen el
control total de un vehículo de motor. El trabajo evalúa las actuales medidas legis-
lativas adoptadas con el f‌in de introducir los sistemas avanzados de asistencia a la
conducción y los sistemas de conducción autónoma en las vías públicas. Se ref‌ieren
distintas fuentes jurídicas internacionales y nacionales en las que, junto al con-
ductor y propietario del vehículo, se introducen en la cadena de responsabilidad
también otros sujetos. El trabajo cuestiona múltiples aspectos relacionados con los
sistemas de conducción semiautónoma, incluidos los estándares internacionales
inadecuados o inexistentes, las diferentes plataformas, los diferentes conjuntos de
datos, la incapacidad de los seres humanos para comprender correctamente el pro-
cedimiento de toma de decisiones de los algoritmos y otras cuestiones similares.
El trabajo concluye apuntando a las analogías sobre la regulación de la respons-
abilidad en Derecho del transporte en general y los acuerdos en Derecho privado,
que podrían ser útiles a la hora de considerar cómo y hasta qué punto deberían
incluirse a otros sujetos en la cadena de responsabilidad.
Palabras clave: sistemas avanzados de asistencia a la conducción; sistemas de conduc-
ción autónoma; vehículos a motor autónomos; responsabilidad y culpa; regulación
de la responsabilidad por accidentes de tráf‌ico.
INDEX: I.INTRODUCTION.—II. STATE OF ART.: 1.Driving Assistance and Autonomy Features:
1.1.Basic Def‌initions. 1.2.SAE Categorization. 2. Basic Regulatory Approach: 2.1.International
Regulation: 2.1.1.Vehicle Systems. 2.1.2.Due and Proper Care Standard. 2.1.3. ALKS Regula-
tion. 2.2.National Law Examples.—III. RESPONSIBILITY UNDER SCRUTINY: 1.Division of
Liability. 2.Model Consideration. 3.Moral Quagmire Involving Driver’s Responsibility: 3.1Scope
of Reasonable Responsibility. 3.2.Explainable AI. 3.3.Who is Behind the Wheel? 4.Widening the
Scope of Responsible Persons: 4.1Who. 4.2. How. 4.3.Special Case for Digital Connectivity—
IV.CONCLUSION.—V.BIBLIOGRAPHY.
I. INTRODUCTION
In April 2021, Estonian company Cleveron obtained a license to operate an
unmanned (driverless) semi-autonomous last-mile courier delivery motor vehi-
cle Cleveron 701 on public roads in Estonia1. Last-mile delivery refers to the
1 EIA, «Estonia’s Cleveron 701 Is the First Driverless Vehicle in Europe Licensed to Drive on Pub-
lic Roads across a Country», Invest in Estonia, April 2021, https://investinestonia.com/estonias-clev-

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