DECRETO 55/1994, de 8 de marzo, sobre el régimen de autorización de los centros docentes privados.
Sección | Disposiciones Generales |
Emisor | DEPARTAMENTO DE EDUCACIÓN |
Rango de Ley | Decreto |
La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del
dret a l'educació, estableix a l'article 23 que l'obertura
i el funcionament dels centres docents privats se sotmetrà
al principi d'autorització administrativa. Cal, doncs,
regular el procediment que ha de possibilitar l'obtenció de
la dita autorització.
El present Decret incorpora un procediment
d'autorització que, en primer lloc, dóna seguretat jurídica
als plantejaments que les persones promotores de nous
centres docents formulin correctament; en segon lloc,
permet establir les capacitats màximes dels nous centres
sense que els titulars hagin de disposar dels elements
vinculats intrínsecament al seu funcionament efectiu i,
finalment, determina un sistema de regulació de
funcionament del centre que no queda vinculat a
l'autorització d'obertura, en la mesura que els centres
podran posar en funcionament la totalitat de la seva
capacitat o, si s'escau, només una part.
Amb aquesta darrera innovació, l'ampliació o la
reducció de l'oferta de llocs escolars o d'unitats o grups
d'un centre no en comportarà una modificació de
l'autorització d'obertura mentre no superi la capacitat
màxima que hi tingui fixada.
Finalment, s'estableixen el sistema de modificació de
les autoritzacions, fonamentat en els principis ja
exposats, i el procediment per al cessament d'activitats,
el qual només se supedita a l'escolarització adequada dels
alumnes, atès el caràcter de servei públic que té
l'ensenyament.
Cal assenyalar també que aquest Decret és d'aplicació
als centres docents privats no universitaris de Catalunya
que imparteixin ensenyaments reglats, siguin aquests de
règim general o especial, si bé en resten exclosos els
centres de formació d'adults, els quals es regiran per la
seva normativa específica.
En virtut d'això, a proposta del conseller
d'Ensenyament, vistos els dictàmens de la Comissió Jurídica
Assessora i del Consell Escolar de Catalunya i amb la
deliberació prèvia del Govern,
Decreto:
Capítol 1
Disposicions de caràcter general
Els centres docents privats de Catalunya que professin
ensenyaments dels que regula la Llei orgànica 1/1990, de 3
d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, queden
sotmesos a les previsions del present Decret, exceptuant-ne
els centres de formació d'adults, que es regiran per la
seva normativa específica.
L'obertura i el funcionament dels centres docents
privats a què fa referència l'article anterior requereixen
d'autorització administrativa.
3.1 Els centres tindran una denominació genèrica
indicativa dels ensenyaments que professen i una
denominació específica pròpia del centre, que
l'individualitza de la resta de centres i l'identifica.
3.2 Les denominacions genèriques, d'acord amb els
ensenyaments professats, seran les que s'estableixen a
continuació:
-
Els centres que professin un únic cicle, etapa o nivell
es denominaran amb la paraula centre, seguida de
l'ensenyament que imparteixin.
S'exceptuaran d'aquesta norma els centres que es
relacionen a continuació, els quals adoptaran les
denominacions genèriques següents:
1 Centres que professin el primer cicle de l'educació
infantil: llar d'infants.
2 Centres que professin el segon cicle de l'educació
infantil: parvulari.
3 Centres específics per a alumnes amb necessitats
educatives especials que incorporin centres de recursos i
d'altres activitats adreçades a aquests alumnes: centre de
recursos específics.
4 Centres específics per a alumnes amb necessitats
educatives especials derivades de disminucions greus i
permanents: centre d'educació especial.
-
Els centres que professin dos o més nivells o etapes
es denominaran:
1 Centres que professin els ensenyaments d'educació
infantil i d'educació primària: centre d'educació infantil
i primària.
2 Centres que professin els ensenyaments d'educació
secundària obligatòria i el batxillerat i/o formació
professional específica: centre d'educació secundària.
3 Centres que professin els ensenyaments d'educació
primària i d'educació secundària obligatòria, facin o no
educació infantil: centre d'ensenyament bàsic.
4 Centres que professin els ensenyaments d'educació
primària, d'educació secundària obligatòria i educació
secundària post-obligatòria, facin o no educació infantil:
centre d'ensenyament bàsic i secundari.
-
Els centres que professin els ensenyaments de règim
especial: amb la paraula centre, seguida de l'expressió
del grau i de la denominació de l'ensenyament, per aquest
ordre.
-
Els centres que professin de forma integrada
ensenyaments de règim general i ensenyaments artístics es
denominaran:
1 Centres que imparteixin educació primària i
ensenyaments elementals de música i/o de dansa, facin o no
educació infantil: centre d'educació primària i artística.
2 Centres que imparteixin educació secundària i grau
mitjà de música i/o de dansa: centre d'educació secundària
i artística.
3 Centres que imparteixin educació secundària i cicles
formatius d'arts plàstiques i disseny: centre d'educació
secundària i d'art.
3.3 La proposta de denominació específica del centre
no podrà incorporar paraules genèriques relatives a
l'activitat acadèmica, ni ser igual a d'altres ja existents
al mateix municipi, ni emprar denominacions estrangeres que
comportin dubte sobre el sistema d'ensenyament a impartir
pel centre o sobre les titulacions acadèmiques que
corresponguin.
En el cas que els noms siguin toponímics de Catalunya,
aquests hauran de ser en català o en aranès, si s'escau,
d'acord amb les denominacions oficials.
4.1 Podran sol·licitar autorització per a l'obertura
de centres docents privats totes les persones físiques o
jurídiques de caràcter privat i de nacionalitat espanyola o
de qualsevol altre estat membre de la Comunitat Europea no
incloses en algun dels supòsits previstos a l'apartat 3
d'aquest article.
4.2 També podran sol·licitar la dita autorització les
persones físiques o jurídiques, públiques o privades, de
nacionalitat estrangera, d'acord amb la legislació vigent,
els acords internacionals o, si s'escau, el principi de
reciprocitat.
4.3 No podran ser titulars de centres docents privats
ni, consegüentment, sol·licitar autorització per a la seva
obertura:
-
Les persones que prestin serveis a l'Administració
educativa estatal, autonòmica o local.
-
Les persones que tinguin antecedents penals per
delictes dolosos.
-
Les persones físiques o jurídiques expressament
privades de l'exercici d'aquest dret per sentència judicial
ferma.
-
Les persones jurídiques en què les persones incloses en
els punts anteriors exerceixin càrrecs rectors o siguin
titulars del 20% o més del capital social.
L'autorització es concedirà sempre que els centres
reuneixin els requisits mínims establerts per la normativa
de desplegament de l'article 14 de la Llei 8/1985, de 3 de
juliol, reguladora del dret a l'educació.
Capítol 2
Dels expedients d'autorització
L'autorització d'un centre docent privat, en tot cas,
comportarà la tramitació de tres fases. La primera fase
s'anomena fase d'aprovació del projecte del centre; la
segona, fase d'autorització d'obertura, i la tercera, fase
de posada en funcionament.
secció 1
De la fase d'aprovació del projecte del centre
7.1 L'aprovació del projecte de centre se sol·licitarà
al Departament d'Ensenyament mitjançant instància, que
s'adreçarà a la direcció general competent i es presentarà
a la delegació territorial corresponent per qualsevol dels
mitjans previstos legalment, en la qual figuraran les
següents dades:
-
Persona física o jurídica que promou el centre.
-
Ensenyaments que es proposa impartir.
-
Denominació específica proposada per al centre.
-
Nombre d'unitats o grups i de llocs escolars que es
proposa crear.
7.2 La instància s'acompanyarà de la següent
documentació:
-
Projecte bàsic d'obres o dels plànols dels locals, si
l'immoble ja existeix i no cal remodelar-lo.
-
Plànol de localització geogràfica del nou centre.
-
Documentació que permeti comprovar el compliment per
part de la persona promotora de les condicions establertes
a l'article 4.
7.3 La delegació territorial corresponent, amb la
comprovació prèvia que la documentació presentada és
completa i conforme, trametrà l'expedient a la direcció
general competent en matèria de centres del Departament
d'Ensenyament.
8.1 La direcció general competent emetrà resolució
sobre l'adequació dels locals i les instal·lacions
proposades o, si s'escau, sobre el projecte bàsic d'obres
presentat, els requisits mínims exigits per als diferents
ensenyaments.
8.2 La resolució d'aprovació del projecte d'obres
inclourà també la previsió del nombre màxim d'unitats o
grups i de llocs escolars de què disposarà el futur centre,
per nivells, etapes i cicles, una vegada obtingui
l'autorització d'obertura i funcionament, i anirà
acompanyada dels plànols aprovats degudament segellats per
la direcció general. La resolució esmentada es notificarà
a la persona promotora del centre i s'inscriurà al Registre
de centres del Departament d'Ensenyament.
8.3 La manca de resolució expressa en el termini màxim
de dos mesos a comptar des que l'interessat presenti la
documentació completa tindrà efectes de desestimació de la
sol·licitud d'aprovació del projecte del centre, d'acord
amb el que preveu l'article 43.2.b) de la...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba