STSJ Cataluña 8523/2014, 23 de Diciembre de 2014

PonenteSEBASTIAN MORALO GALLEGO
ECLIES:TSJCAT:2014:13027
Número de Recurso5977/2014
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución8523/2014
Fecha de Resolución23 de Diciembre de 2014
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 44 - 4 - 2013 - 8024386

CR

Recurso de Suplicación: 5977/2014

ILMO. SR. SEBASTIÁN MORALO GALLEGO

ILMA. SRA. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG

ILMA. SRA. LIDIA CASTELL VALLDOSERA

En Barcelona a 23 de diciembre de 2014

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/ as. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 8523/2014

En el recurso de suplicación interpuesto por Feliciano, Reyes, Candida y Teatre Nacional de Catalunya, S.A. frente a la Sentencia del Juzgado Social 8 Barcelona de fecha 16 de enero de 2014 dictada en el procedimiento Demandas nº 523/2013 y siendo recurrido/a . Ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. SEBASTIÁN MORALO GALLEGO.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha 14 de mayo de 2013 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Despido en general, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 16 de enero de 2014 que contenía el siguiente Fallo:

Estimo la demanda interposada pels Don. Feliciano i Doña. Candida i Reyes contra l'empresa Teatre Nacional de Catalunya, SA, i declaro la improcedència de l'acomiadament dels actors de 25 d'abril de 2013. Aquesta declaració comporta la condemna de la referida mercantil, bé a que readmeti els actors amb les mateixes condicions anteriors al seu acomiadament, abonant-los els salaris meritats des del dia de l'extinció del contracte fins el de la readmissió, bé els aboni les quantitats següents en concepte d'indemnització per acomiadament:

Don. Feliciano, 73.404,90#;

a Doña. Reyes, 47.583,56#; i a Doña. Candida,3776,66# .

Pel cas de que s'opti pel pagament de la indemnització, de les quantitats de la condemna s'haurà de detreure les ja abonades pel mateix concepte el moment de fer efectiva la decisió d'acomiadament el 25 d'abril de 2013.

L' opció l'haurà de fer la demandada en el termini de cinc dies des de la notificació de la sentència mitjançant escrit o compareixença en aquest Jutjat.

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:

"Primer. El Sr. Feliciano, les dades personals del qual consten en l'encapçalament de la demanda origen d'aquestes actuacions, presta serveis per la demandada des del 28-7-1997 amb la categoria professional de premsa (grup III-A) i per un sou diari, inclosa la part proporcional de les pagues extraordinàries, de 105,24 #. El Sr. Feliciano feia tasques de tècnic de premsa al departament de comunicació de l'empresa.

Doña. Reyes, les dades personals de la qual consten en l'encapçalament de la demanda origen d'aquestes actuacions, presta serveis per la demandada des del 8-1-2001, com a secretària de departament (grup IV-A) i per un sou mensual, inclosa la part proporcional de les pagues extraordinàries, de 87,51 #. La Sra. Reyes tenia atribuïdes funcions d'administrativa al departament de comunicació, tot i fer també feines tècniques.

Doña. Candida, les dades personals de la qual consten a la demanda, amb un antiguitat de 9-1-2012, amb la categoria de promoció d'espectadors (grup IV-A), i per un salari diari, inclosa la part proporcional de les pagues extraordinàries, de 77,47#. La Sra. Candida feina tasques de tècnic de premsa al departament de comunicació de l'empresa.

(no controvertit).

Segon

El 25 d'abril de 2013 l'empresa reuní als actors i, en presència dels legals representants dels treballadors, entregà sengles comunicacions extintives a través de les què se'ls feia avinent la voluntat de l'empresa d'extingir els respectius contractes de treball a l'empara de les causes econòmiques de l' art. 52 c) ET en relació amb l' art. 51 ET, i amb efectes de la mateixa data de la comunicació. Respecte de les causes justificatives de la decisió, idèntiques en tots els casos, la comunicació extintiva consignava el següent:

"El 27 de juny de 1995, el Govern de la Generalitat de Catalunya va acordar la constitució de la societat Teatre Nacional de Catalunya SA, (en endavant TNC), la qual té com a objectiu principal concebre, desenvolupar i produir tot tipus d'espectacles escénics, prestant una atenció especial a les obres originals en llengua catalana i repres entar obres teatrals. El TNC SA és una entitat de dret privat amb personalitat jurídica pròpia, però controlada financerament i orgànicament per I'Administració de la Generalitat de Catalunya.

El TNC, com a societat anònima, está estructurat amb un Consell d'Administració, máxim òrgan rector, i dues grans branques: a) la Direcció artística, que té la funció básica d'establir la programacíó teatral per complir el Contracte Programa amb la Generalitat; i b) una Gerència que s'ocupa de la gestió de I'entitat.

La plantilla del personal del TNC está formada per: a) una estructura organitzativa no lligada a I'activitat directa dels espectacles i events; i b) una estructura lligada directament a Ia realització dels espectacles i events.

A 31/01/2013, la plantilla del TNC constava de 128 persones, de les quals 85 corresponen a personal lligat a I'activitat (32 dels quals són fixos discontinus) i 43 a personal no lligat aI'activitat.

Durant les darreres temporades, el TNC, en el conjunt de les seves tres sales d'exhibició, ha realitzat una mitjana de 400 funcions i uns 18 espectacles per temporada, amb una assistència d'aproximadament 120.000 persones durant Ia temporada teatral, que es desenvolupa normalment de setembre a juny.

Del total d'ingressos corrents, la Genenlitat (via subvencions d'explotació) n'aporta al voltant del 75% en el marc d'un Contracte Ptograma quadriennal que pretén garantir I'estabilitat i el desenvolupament dels objectius fundacionals. El darrerContracte Programa abasta el període 2010-2013 i, per tant, properament caldrà renovar-lo.

Per causa de les restriccions pressupostàries que pateix la Generalitat de Catalunya,l'aportació de la Generalitat per finançar despesa corrent ha marcat una tendència progressiva a Ia baixa, derivada de la limitació del pressupost del Departament de Cultura. En aquest sentit, cal remarcar que I'aportació de 2010 en el pressupost liquidat fou de 10.885.653 #, va passar a 9.252.805 # (-15%) I'any 2011 i es va concretar en 7 .666.932 # (-17%) el 2012. Al mateix temps, els ingressos propis, derivats fonamentalment de la venda d'entrades i d'aportacions de mecenatge i patrocini, han experimentat una lleugera davallada, influits directament per la crisi general. Aquests ingressos es xifraven en 3.402.874 # el 2010, 3.274.640 # (-4%) el 20ll i 3.142.508 # (-4%) el 2012 (pressupost liquidat).

Tot i les significatives davallades d 'ingressos per subvencionsi per ingressos propis que s'han descrit, la gestió de la institució ha estat prou responsable i austera per contrarestar aquesta restricció de recursos i adaptar la seva activitat i la seva despesa a les noves circumstánciesp er evitar de generar déficit. En aquest sentit, s'ha dut a terme una política de constant revisió i reducció de la despesa -amb accions de tota mena que inclouen la selecció acurada de les produccions, la supressió de gires i la reducció de les despesesg eneralsi de manteniment- i s'ha ajustat el cost de personal

i la plantilla sense haver d'adoptar mesures col lectives.

La previsió inicial de subvenció pública per a l'any 2013 es va fer amb un escenari enormement preocupant, el del criteri del Decret de prdrroga dels pressupostos generals que suposava una reducció del 28% respecte del pressupost aprovat inicialment en el 2012. Trianualment, però, després d'intenses gestions, s'ha obtingut, per part del Departament de Cultura, l'autorització per incloure en el pressupost de 2013 una subvenció corrent de 7.086.810 #, cosa que suposa una reducció del 7,6% de l'aportació pública del pressupost liquidat de I'any antedor. Així doncs, segons aquest pressupost, la subvenció corrent disminuirà en 3.798.843#, respecte de la subvenció que es va obtenir el 2010. Aquesta reducció equival a un 34,9% (més d'un terç).

Pel que fa a la partida més important dels ingressos propis, la venda d'entrades, durant el primer trimestre de 2013 ha experimentat una reducció del 16,6% respecte del primer trimestre de 2012, per causa de l'agreujament de la crisi i de I'augment de I'IVA de les entrades. Així doncs, en el pressupost de 2013, tenint en compte també les característiques i limitacions de la programació, una previsió responsable obliga a xifrar els ingtessos propis en 2.309.908 # (davallada de8523/2014 26,5% respecte de la xifra assolida el 2012). Si aquesta raonable previsió s'acompleix, aquesta partida d'ingressos haurà expedmentat una reducció acumulada de 1.092.966 # des de 2010, cosa que equival a una pérdua del 32,1%.

En conjunt, el pressupost corrent de 2013 preveu una reducció d'ingressos per valor

de 1.149.913 # respecte de L'any anterior (-9,9%) i una reducció acumulada d'ingressos totals de

4.103.050 # (-28,10% des de 2010). Aquesta xifra té en compte l'aplicació de remanents de 2013 per import de 1.088.760 #, tot i que encara no es té la certesa ni legal ni financerà de la seva aplicació.

És evident que els ingressos propis no poden, en el termini dels dos o tres propers anys, compensar les davallades de les aportacions corrents de la Generalitat. D'altra banda, I'escenari de correcció de déficit públic i la situació macroeconómica general no permeten, en cap cas, contemplar la hipòtesi raonable de recuperació de la subvenció públic per als propers dos anys...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS 693/2016, 20 de Julio de 2016
    • España
    • 20 Julio 2016
    ...23 de diciembre de 2014 dictada por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña en el recurso de suplicación núm. 5977/2014 , formulado frente a la sentencia de fecha 16 de enero de 2014, dictada en autos 523/2013 por el Juzgado de lo Social núm. 8 de Barcelona , segu......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR