STSJ Cataluña 21/2013, 6 de Mayo de 2013

JurisdicciónEspaña
EmisorTribunal Superior de Justicia de Cataluña, sala social
Fecha06 Mayo 2013
Número de resolución21/2013

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

JSP

IL·LM. SR. JOSÉ QUETCUTI MIGUEL

IL·LMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT

IL·LM. SR. ENRIQUE JIMÉNEZ ASENJO GÓMEZ

Barcelona, sis de maig de dos mil tretze

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.

SENTÈNCIA NÚM. 21/2013

En les actuacions 63/2012, ha actuat com a ponent Il·lma. Sra. MATILDE ARAGÓ GASSIOT.

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER

En data 3 de desembre de 2012, es va presentar al registre d'aquesta Sala Social, demanda signada pel lletrat MIQUEL MARIA PANADÈS I CORTÉS, en nom i representació de la Confederació sindical de la COMISSIÓ OBRERA NACIONAL DE CATALUNYA- FEDERACIÓ D'ENSENYAMENT-SECRETARIAT UNIVERSITARI-SECTOR LABORAL, en reclamació de procediment de conflicte col lectiu, dirigida contra les universitats públiques catalanes següents: UNIVERSITAT DE BARCELONA, UNIVERSITAT AUTÒNOMA DE BARCELONA, UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE BARCELONA, UNIVERSITAT POMPEU FABRA, UNIVERSITAT DE GIRONA, UNIVERSITAT DE LLEIDA, UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI.

SEGON

En la demanda, després d'exposar els fets i fonaments de dret, demanava que, previs els tràmits processals, es dictés sentència declarant "que les mesures decidides i aquí impugnades són NUL.LES i també INJUSTIFICADES, el que comporta que quedin sense cap efecte i, per tant, el personal sigui reposat en les anteriors condicions amb efectes retroactius des de la implementació de les dites mesures, així com tots els efectes legals que hi són inherents".

TERCER

Per decret de data 29 de gener de 2013, es va admetre la demanda a tràmit i van ser citades les parts als actes de conciliació i judici. El judici es va realitzar el dia 20 de març de 2013, per haver-se suspès a instància de part, per causa justificada. Al judici van comparèixer les dues parts. L' actora, representada pel lletrat MIQUEL MARIA PANADÈS I CORTÉS i la part demandada, representada pel lletrat de la Generalitat de Catalunya ENRIQUE ALCANTARA. Obert l'acte de judici, la part actora va manifestar com a qüestió prèvia instar a la Sala a posar qüestió de constitucionalitat, si ho creia convenient, ratificant a continuació en la seva demanda. La part demandada s'hi va oosar, pels motius jurídics que s'expresaran en la fonamentació de la sentència, en resum, que les mesures adoptades tenien un emparament legal. Es va practiar la prova proposada documental de les dues parts que va ser aportada i es donà trasllat a la part contraria. En conclusions les parts es van ratificar en les seves respectives postures i el judici va quedar vist per sentència.

QUART

En la tramitació del procediment s'han seguir les normes previstes en la Llei reguladora de la jurisdicció social, a excepció del termini per a dictar sentència, a causa dels nombrosos assumptes que es tramiten.

F E T S P R O V A T S

PRIMER

El procediment instat per COMISSIÓ OBRERA NACIONAL DE CATALUNYA- FEDERACIÓ D'ENSENYAMENT- SECRETARIAT UNIVERSITARI-SECTOR LABORAL, afecta a la totalitat de personal laboral dels àmbits funcionals i territorials de les universitats públiques de Catalunya UNIVERSITAT DE BARCELONA, UNIVERSITAT AUTÒNOMA DE BARCELONA, UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE BARCELONA, UNIVERSITAT POMPEU FABRA, UNIVERSITAT DE GIRONA, UNIVERSITAT DE LLEIDA, UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI, definits en el Conveni Collectiu del personal laboral d'administració i serveis (Codi 7902770) i en el Conveni Collectiu del personal docent i investigador (Codi 7902500).

SEGON

Les gerències de cadascuna de les universitats públiques van fet saber al seu personal d'administració i serveis, i al docent i investigador, amb vincle laboral, que per imperatiu de la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2012, que va entrar en vigor el 28 de febrer, havia de reduir i acotar algunes condicions laborals. En concret i durant l'exercici 2012, aquestes mesures serien.

  1. Les retribucions íntegres no experimentarien cap increment respecte les fixades per a l'exercici 2011.

  2. Reducció de les retribucions del 2012.

  3. Supressió de:

    1. Les percepcions retributives vinculades a productivitat o conceptes anàlegs.

    2. Les aportacions a plans de pensions d'ocupació o contractes d'assegurança collectiva que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació.

    3. Els ajuts en concepte de Fons d'acció social, així com altres ajuts que tinguin la mateixa naturalesa i la mateixa finalitat. A aquest efecte, els beneficis econòmics no salarials del personal de les universitats públiques es consideren integrants del fons d'acció social de la universitat. Cal entendre beneficis econòmics no salarials els ajuts a la matrícula universitària, així com l'ajut a la roba de treball.

    4. Les percepcions en concepte d'ajuts per al menjar del personal.

    5. L'execució de les ofertes d'ocupació pública vigents a la convocatòria de les quals no hagi estat publicada.

  4. Finalment, establien la suspensió parcial dels acords i clàusules dels convenis que contradiguessin el que disposava la Llei de pressupostos.

TERCER

També s'han aplicat altres mesures laborals, arrel de la aprovació de la Llei 5/2012, de mesures fiscals, financeres i administratives i de creació de l' impost sobre les estades en establiments turístics (LMFFA), que conté diverses disposicions en matèria de funció pública que esdevenen directament aplicables al personal de les universitats públiques catalanes, des de la seva entrada en vigor, el dia 24 de març de 2012 . En concret, les següents modificacions de les relacions laborals, que han afectat al personal laboral de les universitats demandades:

  1. Jubilació: No s'ha acreditat que s'apliquin al personal laboral de les universitats públiques les modificacions relatives al perllongament de la permanència dels funcionaris al servei actiu, ni les altres modificacions de l'edat de jubilació previstes pel personal funcionari.

  2. Dies d'assumptes personals : Es rebaixa a 6 el nombre de dies de permís per assumptes personals sense justificació. La concessió d'aquests dies està subordinada a les necessitats del servei i en tot cas s'ha de garantir que la mateixa unitat orgànica on es presten els serveis assumeix sense dany per a terceres persones o per a la mateixa organització les tasques del treballador al qual es concedeix el permís.. En tot cas, el PAS tindrà dret a gaudir de 2 dies addicionals en complir el sisè trienni, dret que s'incrementarà en un dia addicional per cada trienni complert a partir del vuitè.

  3. Conciliació: Es modifiquen les condicions de la reducció de jornada amb reducció proporcional de retribucions contingudes en l' article 24 de la Llei 8/2006 de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal al servei de les administracions públiques de Catalunya i desenvolupades en l'Acord de Concilia de la Mesa d'universitats de setembre de 2008. En conseqüència, des de l'entrada en vigor de la LMFFA, les persones que per raó de guarda legal tenen cura directa d'un fill o filla menor de 12 anys, tenen dret a gaudir d'una reducció d'un terç o de la meitat de la seva jornada amb reducció proporcional de les seves retribucions (fins ara rebien el 60 i el 80%, respectivament). Les reduccions de jornada atorgades abans de l'entrada en vigor de la llei es regeixen per la normativa vigent en el moment en que es van autoritzar.

  4. Complement d'Incapacitat Temporal: De conformitat amb el que estableix la Disposició addicional sisena de la LMFFA, a partir de l'entrada en vigor de la Llei, només es completarà la prestació per incapacitat temporal per contingències comunes de la Seguretat Social del PAS funcionari durant els tres primers mesos en què el personal romangui en situació d'Incapacitat Temporal. A partir del tercer mes ja no es completarà la prestació.

  5. Premis per vinculació o antiguitat : De conformitat amb el que estableix la disposició addicional sisena de la LMFFA, a partir de l'entrada en vigor de la llei, no s'acreditaran premis vinculats als anys de serveis prestats ni es reconeixeran dies addicionals de vacances ni de lliure disposició vinculats a l'antiguitat que superin els establerts en l' article 48.2 de l'EBEP (2 dies addicionals en complir el sisè trienni, dret que s'incrementarà en un dia addicional per cada trienni complert a partir del vuitè).

  6. Excedència voluntària amb reserva del lloc de treball. No s'ha acreditat que s'apliqui al personal laboral, ja que la disposició transitòria sisena de la llei regula una excedència voluntària d'una durada mínima d'un any i màxima de tres durant la qual el funcionari té dret a la reserva del lloc de treball i al còmput del temps a efectes de triennis i grau personal amb reserva del lloc de treball. Es podrà gaudir d'aquesta llicència durant els tres anys següents a l'entrada en vigor de la llei. Aquesta excedència impedeix d'ocupar llocs de treball en el sector públic sota cap tipus de relació funcionarial o contractual. Només pot acollir-se a aquesta excedència el personal funcionari i el personal estatutari que, en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta llei, estigui en situació administrativa de servei actiu o en una altra situació administrativa que comporti reserva del lloc de treball.

  7. Jornada mínima de treball efectiu : S'estableix que la jornada ordinària de treball del personal administratiu i de serveis de les universitats públiques de Catalunya ha de tenir una mitjana no inferior a 37 hores i mitja, sense perjudici de la jornada continuada en períodes de vacances i de les jornades especials establertes reglamentàriament.

  8. D'acord amb la disposició addicional 14ª de la LMFFA, que estableix que d'acord amb l ' article 38-10 de la Llei de l'Estat 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR